Wat & waarom

Wat?

R41 vroeger en nuDagelijks file rijden op de ring van Aalst (R41)is een gekend fenomeen. Daarbij komt dat het op sommige punten gevaarlijk is om de ring te kruisen. Vijf gevaarlijke kruispunten werden al aangepakt, maar vandaag resten er nog drie.

Om die problemen te verhelpen, komt er een tunnel zowel onder het kruispunt met de Gentsesteenweg (N9) als onder het kruispunt met de Raffelgemstraat.  Ook het kruispunt met de Merestraat krijgt een facelift. Ondertussen wordt ook het verouderde viaduct (Ledebaan- Verbrandhofstraat) gerenoveerd en wordt de laatste schakel van de Gentsesteenweg (Welvaarstraat – Sinte Annalaan) van gevel tot gevel heraangelegd.  We maken van de gelegenheid gebruik om twee zones op de Boudewijnlaan van een nieuw wegdek te voorzien, nl tussen de Korte Vooruitzichtstraat en de Ledebaan én tussen de Merestraat en de Kwalestraat. De werken zullen ongeveer 3 jaren duren.

Waarom?

Meer veiligheid

De kruispunten van de ring van Aalst (R41) met de Gentsesteenweg (N9), de Raffelgemstraat en de Merestraat zijn drie van de 800 gevaarlijke punten in Vlaanderen. Deze verkeersonveilige situatie wordt nu aangepakt. Op de ring van Aalst (R41) komt er een tunnel onder zowel de Gentsesteenweg (N9) als de Raffelgemstraat, waardoor het doorgaand verkeer van het lokale verkeer gescheiden wordt. Twee fietstunnels onder het kruispunt met de Merestraat zorgen voor een veilige oversteekplaats voor fietsers en voetgangers.

Vlotter verkeer

Het verkeer op de ring van Aalst (R41) zal vlotter kunnen doorstromen. De tunnels zorgen dat het lokale verkeer van het doorgaande verkeer gescheiden wordt. Ook de verkeerslichten aan de kruispunten van de Merestraet en de Kwalestraat worden op elkaar afgestemd (groene golf).

 

Economische ontwikkeling

De ring van Aalst (R41) is belangrijk voor de economische ontwikkeling van de stad. De nieuwe ring zal meer capaciteit hebben. Dat is nodig voor de bereikbaarheid vantoekomstige ontwikkelingen (bedrijventerrein Siesegemkouter, evenementencomplex Tragelsite).

Meer leefbaar

De ondertunneling van twee kruispunten zorgt ervoor dat het centrum van Aalst minder belast wordt en buurtbewoners minder last hebben van omgevingslawaai. Op het tunneldak van de Raffelgemstraat komt er een groen dak, met ruimte voor fietsers en voetgangers.

Schrijf me in op de nieuwsbrief

NieuwsbriefBenieuwd naar de laatste stand van zaken? Schrijf u dan in op de nieuwsbrief.